Vyberte sa po stopách unikátnej, farbami hýriacej modranskej majoliky

Vyberte sa po stopách unikátnej, farbami hýriacej modranskej majoliky

17.08.2021 | Modranská majolika | Milan Cigánik

Hrnčiarstvo patrí k najstarším remeslám, ktoré charakterizuje výroba úžitkového a kuchynského riadu. Osobitou je napríklad modranská keramika, pochádzajúca z Malokarpatského regiónu.

Ten je známy predovšetkým silnou vinohradníckou a vinárskou tradíciou, s ktorou veľmi úzko súvisela pôvodná tvorba keramiky.

Pestrofarebný riad pre zámožných

Modranská keramika bola ovplyvnená habánmi - tak sa nazývala sekta novokrstencov z Nemecka a Švajčiarska. Tí boli za svoju vieru prenasledovaní, preto sa v 16. storočí usadili na južnej Morave a západnom Slovensku. Medzi habánmi boli šikovní poľnohospodári a zruční remeselníci. Z nich vystupovali do popredia najmä džbánkari, ktorí vyrábali pestrofarebnú maľovanú keramiku na bielom podklade. Pri jej výzdobe boli zaužívané prísne pravidlá. Slúžila najmä šľachte a obchodníkom, plnila tiež dekoratívnu funkciu. Neskôr, keď habáni splynuli s domácim obyvateľstvom, začali vznikať vlastné dielne na jej výrobu, v 17. storočí už aj prvé cechy.

Jednou z vyšších foriem keramiky sa stala majolika. Je charakteristická tým, že výrobok býva poliaty nepriehľadnou polevou, vytvárajúcou po vypálení na črepe tenkú sklovitú hmotu. Tá sa následne zdobí rôznymi pestrofarebnými vzormi s výnimkou červenej farby, ktorej používanie bolo v minulosti z náboženských dôvodov neprípustné. Vyrábali sa rozličné výrobky ako misy, misky, taniere, poháre, džbány, vázy, dózy, iné nádoby a duté predmety či obkladačky, respektíve dlaždice dekorované ľudovými motívmi. Častým zdobením boli kvetinové, architektonické a geometrické vzory. Zobrazovali sa tiež aktivity spájané so spracovaním hrozna, výrobou vína či oslavami počas celého roka vinára, ďalej zabíjačky aj práce na poli. 

Unikátne vlastnosti a ochranná známka

Zaujímavosťou je, že majolika vlastní certifikát zdravotnej nezávadnosti a je chránená ochrannou známkou. Navyše je spolu s majolikovou ornamentikou zapísaná v Reprezentatívnom zozname nehmotného kultúrneho dedičstva Slovenska. Riad je vhodný do mikrovlnnej rúry i umývačky riadu, no neodporúča sa vystavovať ho mrazom. Predpokladaná životnosť výrobkov je aj dvesto rokov, pokiaľ ich, samozrejme, nerozbijete. V súčasnosti si ju môžete zakúpiť či už v kamennom obchode, alebo v internetovom e-shope. Jej výroba je vlastnoručná, farebné prevedenie podlieha súčasným trendom a výrobca sa pokúša zaviesť nové vzory.

Múzeum keramiky priamo v budove hotela

V súčasnosti môžete navštíviť pozoruhodné múzeum keramiky s keramikárskou dielňou v modranskom hoteli Majolika. Nachádza sa v budove technickej pamiatky, kde bola kedysi založená výrobňa keramiky. Unikátnou časťou je vyhliadková veža. Tá mala strážnu funkciu a bola súčasťou hradných múrov. V dielni sa nachádza i vzácna kasselská pec. Je posledná tohto typu, zachovaná v pôvodnom stave. V múzeu nájdete aj ďalšie dobové stroje na výrobu keramických produktov. V 19. storočí bolo v budove zriadené Keramicko-priemyselné učilište, ktoré tu fungovalo sedem rokov a zmenilo sa na dielňu. Modranská keramická dielňa sa postupne pretransfomovala na Slovenskú ľudovú majoliku. V roku 1972 bola budova vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku „Manufaktúra na majoliku“. Neskôr sa výrobňa presťahovala do iných priestorov a stavba bola zrekonštruovaná na štvorhviezdičkový hotel. V hotelovom múzeu sa nachádza Galéria majstrov či tradičné výrobky zo 70. a 80. rokov, prístupné aj počas dňa. Hotel ponúka pre svojich návštevníkov kurz keramiky i točenie na hrnčiarskom kruhu. Môžete si vytvoriť aj vlastný hrnček alebo vázičku.

Galéria majstra figurálnej keramickej tvorby

Stále prahnete po spoznávaní umenia? Určite si teda v Modre nenechajte ujsť Galériu Ignáca Bizmayera, ktorá sídli v rotundovej bašte mestského opevnenia zo 17. storočia. Časť vystavených diel tohto keramikára tvorí najmä figurálna tvorba a keramická plastika. V galérii budete očarení bezprostrednosťou jeho figúr a figúrok s výnimočným zmyslom pre detail, ale rovnako vernosťou samotného, umeleckého zobrazenia. Diela tohto posledného žijúceho habánca zdobia zbierky mnohých súkromných zberateľov, múzeí a galérií. Vystavoval na viacerých výstavách doma aj v zahraničí.