Slovák Adam pokračuje v rodinnej tradícii: „Každú chvíľu mám najobľúbenejší iný kvet.“
15.04.2021 | Adam Prommer | Milan Cigánik
Ambiciózny Adam Prommer pochádza z kvetinárskej rodiny a už od útleho veku bolo viac-menej jasné, akým smerom sa jeho profesijná kariéra bude uberať.
Dnes vlastní remeselné kvetinárstvo Kvetináreň v centre Bratislavy. Tvorí v ňom rozmanité sezónne kvetinové dekorácie z tých najkvalitnejších a najčerstvejších dostupných kvetov, ktoré sú v súlade s ekologickým i etickým pestovaním. O tom, ako to funguje v zákulisí kvetinárstva nielen počas pandémie, nám porozprával v inšpiratívnom rozhovore.
Adam, ako ste sa dostali k floristike?
U nás v rodine sú kvety dôležitou súčasťou života, vlastne kam mi až pamäť siaha. Moji rodičia pestovali kvety a dodnes s nimi obchodujú. To dalo základ môjmu ďalšiemu smerovaniu. Prvú kyticu som uviazal približne vo veku 9 rokov.
Čo bolo na založení kvetinárstva najťažšie?
Založenie kvetinárstva mi spätne nepríde ako niečo komplikované. Stačí vám nájsť si vhodný priestor, zariadiť ho, naplniť kvetmi a je to. Oveľa ťažšie je potom každý deň otvoriť a osloviť dostatok zákazníkov, aby ste mohli otvoriť aj ten nasledujúci.
V čom je vaše kvetinárstvo iné v porovnaní s konkurenciou?
Veľmi nesledujem, čo robí konkurencia. Kytice a dekorácie robíme tak, aby sa páčili nám. Snažíme sa byť sami sebou a to dodáva našim výrobkom svojský rukopis. Naše kytice a všetky ostatné dekorácie robíme tak, aby boli remeselne vypracované, technicky čo najlepšie. Aby to všetko proporčne, kompozične i farebne “hralo”. Samozrejme, veľmi nám záleží aj na kvetoch a ostatných materiáloch, ktoré používame. Okrem ich čerstvosti si dávame záležať aj na pôvode.
Na vašej webovej stránke definujete kvetinárstvo ako remeselné, čo tým myslíte?
Toto slovné spojenie som vymyslel ja a chcem ním povedať, že náš prístup k dekorovaniu je remeselný. Ctíme si kvetinové remeslo.
Ktorá časť tejto práce je pre vás tou najradostnejšou?
To, že v nej máme minimum stereotypov a každý deň je iný. Príroda je neskutočne rozmanitá, každú chvíľu má sezónu iná flóra, každý deň býva ponuka kvetov v Kvetinárni iná. Každú jednu kyticu a dekoráciu sprevádza tvorivý proces, čo ma neskutočne baví. Baví ma, že každý deň zažívam niečo nové. No úplne najviac ma bavia spokojní zákazníci a ich reakcie.
Sledujete najnovšie trendy vo viazaní kytíc?
V tomto smere nie som extra poctivý. Začiatkom roka zvyknem zachytiť farbu, ktorá je „in“ na ten najbližší a určite ju niekde na pozadí mám. No nijak striktne sa trendov nedržím. Nejdem sa však tváriť, že sa ma trendy vonkoncom netýkajú. Často vás práveže ovplyvnia bez toho, aby ste si to uvedomovali. Napríklad vo forme častej požiadavky zo strany zákazníkov. Nejak sa k vám aktuálny trend dostane a nemusíte si to ani všimnúť.
Aké kytice sú vo všeobecnosti medzi klientmi najžiadanejšie?
Medzi našimi zákazníkmi absolútne prevládajú guľaté miešané kytice, najmä zo sezónnych kvetov. Všeobecne sú žiadané čím ďalej, tým viac. Už to dávno nie je iba o jednodruhových kyticiach z ruží, gerberí či ľalií.
S ktorými kvetmi pracujete najradšej?
Už v predchádzajúcich odpovediach som naznačil, že sa mi veľmi páči sezónnosť. Od toho sa odvíjajú aj moje obľúbené kvety, prípadne ich kombinácie. Medzi moje najobľúbenejšie patria dahlie, pivonky, iskerníky. Ale nie je to pre mňa konštanta. Každú chvíľu mám najobľúbenejší iný kvet. :-)
Ako vás zasiahla pandémia z pohľadu podnikania?
Zmenilo sa úplne všetko. Pandémia nás zasiahla tvrdo, no určite nie iba nás. Našťastie sa nám podarilo pomerne rýchlo spraviť dobrý e-shop a naši zákazníci si ho dokázali nájsť. Boli aj veľmi zlé mesiace a týždne, veľa krásnych kvetov skončilo v koši, no už sa nám podarilo dostať s tým každodenným predajom v podstate na tú istú úroveň ako pred pandémiou. V niektorých veciach je to momentálne dokonca lepšie než predtým.
Čo nám neskutočne chýba, sú všetky tie väčšie akcie a zdobenia. Momentálne neprebiehajú svadby, ako ich poznáme, ani firemné oslavy, nemôžeme robiť workshopy. Chýba to aj preto, že to človeka baví, no veľmi chýbajú aj tie peniaze, ktoré táto časť biznisu produkuje.
Podľa aktuálnych nariadení nemôžeme mať otvorené, nemôžeme zákazníkov poriadne ani vpustiť do predajne. Jediné, vďaka čomu dokážeme fungovať, je online predaj. Od založenia Kvetinárne si poctivo budujeme sociálne siete a v súčasnosti sa to vracia. Okrem toho sme konečne spravili aj poriadny e-shop, kde si zákazníci dokážu nakúpiť z pohodlia svojich domovov. Je to pomerne veľa práce navyše, museli sme úplne prekopať naše postupy, aby sme dokázali pokračovať v práci. Osobná komunikácia so zákazníkom je však samozrejme nenahraditeľná.
Mali ste už v minulosti nezvyčajnú požiadavku zo strany zákazníkov?
Nespočetne. S nezvyčajnými požiadavkami sa stretávame bežne. Niektoré si skutočne vyžadujú poriadnu dávku kreativity a odvahy, no stačí chcieť a dá sa vyhovieť skoro všetkému. Napadá mi, ako som vymýšľal pre jedného klienta pozvánku na event, ktorá bola zároveň kyticou. Podmienkou bolo, aby ju bolo možné poslať kuriérom a samozrejme to malo mať wow efekt. Vymyslel som krabičku, ktorá sa po otvorení rozvinula, ako keď rozkvitne kvet, vnútri bola kytica a samotná pozvánka. Kytica bola celý čas vo vode, takže nebol problém poslať niektoré z nich na požiadavku zákazníka aj do Prahy či Budapešti. Mňa osobne to veľmi bavilo, klient bol nadšený a odvtedy sme spolupracovali na rôznych iných kvetinových projektoch už niekoľkokrát.
Prezradíte nám niečo zo zákulisia dovozu kvetov? Odkiaľ sa k nám dovážajú? Podľa čoho sa určuje ich cena?
Svetovou kvetinovou veľmocou je Holandsko. To zrejme nikoho neprekvapí. Ak sa nemýlim, viac ako 70 percent všetkých rezaných kvetov na svete predajú Holanďania. Veľká časť kvetov sa však do Európy dováža aj z obrovských vzdialeností. Keďže rezané kvety nevydržia čerstvé mesiace, no iba dni či týždne, prepravujú sa letecky, čo je pomerne veľká záťaž pre životné prostredie. Takýmto kvetom sa snažíme vyhýbať. Nakupujeme kvety od európskych pestovateľov, počas sezóny sa snažíme nakupovať od lokálnych, slovenských dodávateľov. Pomerne silná začína byť medzi pestovateľmi certifikácia Fair Trade. Tá zabezpečuje, že daný pestovateľ dbá o dopady svojej činnosti na životné prostredie a pracovníkom platí férovú mzdu. Pred pár rokmi som bol rád, ak sa mi podarilo nájsť dodávateľa s týmto certifikátom, dnes je to už v podstate samozrejmosť.
Cenu kvetov ovplyvňuje viacero faktorov. Trieda kvality, sezóna, stav trhu v zmysle dopyt verzus ponuka a ďalšie parametre. Preto sú na Valentína červené ruže aj dvakrát tak drahé než bežne, počas roka. Veď v ten jeden deň ich chce celý svet. Pestovatelia si samozrejme časujú úrodu tak, aby ju mali čo najväčšiu tesne pred Valentínom, ale aj napriek tomu nedokážu dodať na trh toľko ruží, aby dopyt neovplyvnil ich cenu. Pandémia zasiahla trh kvetov neskutočne tvrdo. V prvom rade kvety nie sú nevyhnutné na prežitie, práve naopak. Sú pomerne luxusnou položkou. Záujem ľudí o ne teda skokovo klesol na začiatku pandémie, čo spôsobilo neskutočné množstvo vyhodených kvetov.
Zaujímajú sa zákazníci o kvety aj z pohľadu možných alergických reakcií?
Časť zákazníkov určite. Už pri objednávaní nás zvyknú upozorniť, aby sme sa pri tvorbe vyhli kvetom, na ktoré majú alergiu. Nestretávam sa s tým však príliš často. Oveľa častejšie sa zaujímajú o toxicitu či jedovatosť pri výbere črepníkových kvetov. Najmä, ak majú malé deti alebo domácich miláčikov, ktoré by ich mohli skúšať ochutnať.
Navštevovali ste pred pandémiou kvetinové výstavy, kde ste čerpali inspiráciu?
Slovenské výstavy som navštevoval pravidelne, na niektorých som aj vystavoval, respektíve predvádzal niečo zo svojho umenia. Bol som aj na pár zahraničných výstavách. Je to jedna z vecí, na ktorú sa už veľmi teším po skončení tohto celého. Najmä tie slovenské výstavy sú príležitosťou, kde sa pravidelne stretnem s kolegami či bývalými spolužiakmi, čo je vždy veľmi príjemné spestrenie.
Je potrebné sa v tomto odbore neustále vzdelávať, alebo stačí mať talent a cit pre kvety?
Asi to nie je úplná nevyhnutnosť, no vzdelávať sa, skúšať robiť veci inak, inšpirovať sa, to ma veľmi baví. Na škodu to určite nie je. Len talent a cit vám podľa mňa nestačia. Floristika je remeslo a človek sa ho najprv potrebuje naučiť. Potrebujete (s)poznať materiály, s ktorými pracujete, potrebujete poznať rôzne techniky, potrebujete aspoň trochu rozumieť kompozícií, proporciám, farbám. Dalo by sa ísť aj viac do hĺbky, ale môžeme to skrátiť na to, že potrebujete nejaké kritické množstvo vedomostí a zručností, po ktorých sa už tomu vzdelávaniu až tak venovať nemusíte. Ak to podporíte trochou talentu a vkusom, môžu vzniknúť naozaj výnimočné veci.
Máte nesplnený sen, ktorý sa týka vášho kvetinárstva?
Keby bol iba jeden. :-) Je toho ešte pomerne veľa, čo by som chcel dokázať, zažiť. Napríklad je ešte mnoho miest, ktoré by som rád vyzdobil. Baví ma to, čo robím, a dúfam, že to budem môcť robiť ešte veľmi dlho. To je asi ten najväčší sen.
V čom by ste sa chceli zlepšiť, aby Kvetináreň neustále napredovala?
Väčšina vecí sa nám našťastie darí robiť tak, že aj keď sa poohliadnem späť, nie je toho veľa, čo by som zmenil. Áno, vždy je čo zlepšovať a aj sa o to snažíme. Nedávno sme sa s Kvetinárňou presunuli o dvere vedľa, do väčších priestorov, čo nám po skončení pandémie dovolí robiť veci trochu inak, vo väčšom a snáď ešte lepšie.
Zdroj foto: Archív Adam Prommer