Rozprávali sme sa s riaditeľkou výnimočného hotela Hviezdoslav. Pozrite na tie prestížne ocenenia!
14.03.2021 | Hotel Hviezdoslav | Iveta Hricková
Gastronomický a hoteliérsky sektor aktuálne prechádza neľahkým obdobím. Každá dobrá správa preto prevádzkovateľom a zamestnancom prináša o to väčšiu radosť.
V podtatranskom hoteli Hviezdoslav sa takto potešili obhájením prestížneho ocenenia.
Titul pre najlepší historický boutique hotel
Hotel Hviezdoslav oslavuje tento rok desiate výročie otvorenia. Nachádza sa v centre mesta Kežmarok, neďaleko známeho dreveného artikulárneho kostolíka a Kežmarského hradu. Okrúhliny oslávili vo veľkom štýle, keďže sa im podarilo obhájiť prestížne ocenenie Seven Stars Historic Boutique Hotel za rok 2020 v ankete Seven Stars Luxury Hospitality and Lifestyle Awards. Táto cena je určená pre ubytovacie zariadenia, ktoré sú situované do historických budov. „Za 10 rokov svojej existencie sme získali viaceré významné medzinárodné ocenenia. Spomeniem aspoň tie najcennejšie ako víťazstvo v kategórii historických boutique hotelov vo World Luxury Hotel Awards v roku 2016 v Katare, Host of the Year v roku 2017 od Asociácie historických hotelov v Európe. V rovnakom roku sme zvíťazili aj v dvoch kategóriách Hotel s historickým dedičstvom a Hotel kultúry na World Luxury Hotels v Sant Moritzi. O dva roky neskôr sme sa stali víťazmi v kategórii Cultur na Heritage Hotels of Europe vo Viedni a vtedy sme získali aj významné ocenenie Signum Virtutis – Pečať dokonalosti v kategórii historických boutique hotelov v Seven Stars Luxusry Hospitality and Lifestyle Awards v Aténach. V roku 2020 sme túto cenu obhájili a doručená nám bola dva dni pred Vianocami,“ prezradila nám riaditeľka hotela Mgr. Sylvia Holopová o jednom z najkrajších vianočných darčekov, ktorý získali napriek náročným časom.
Malý, čarovný, s veľkým srdcom a noblesou
Priestory hotela sú situované do renesančných domov zo 17. storočia, ktoré sú chránenou pamiatkou. Riaditeľka Sylvia Holopová ho opisuje ako malý, čarovný, s veľkým srdcom a noblesou. A presne tie isté slová sa vám vybavia v mysli hneď, ako vstúpite do elegantných priestorov recepcie, kaviarne alebo reštaurácie. „Pri veľmi zložitej rekonštrukcii boli tieto štyri domy prepojené, čím vznikli veľmi zaujímavé a romantické zákutia, ktoré majú hostia veľmi radi. Našou víziou bolo zrekonštruovať budovy v historickom štýle, čo bola aj jedna z požiadaviek pamiatkarov.“ Hotel sa musel popasovať s náročnou výzvou, pretože nebolo ľahké vyhovieť pamiatkarom, poskytnúť komfort pre hostí a pre personál. Nakoniec sa im podarilo všetko dokonale zosúladiť, čoho svedectvom sú i mnohé prestížne ocenenia.
V minulosti tam býval a tvoril Hviezdoslav
Každý zo štyroch pôvodných mestských domov si nesie kus zaujímavej histórie. Práve ňou sa inšpirovali aj pri hľadaní názvu pre nový hotel. „Pomenovanie Hviezdoslav sme vybrali preto, lebo v jednom z domov skutočne žil bard slovenskej literatúry. Počas svojho štvorročného štúdia na slávnom Kežmarskom lýceu tu býval a tvoril. Tu vznikli jeho básne z prvej zbierky Prviesenky Jozefa Zbránskeho, ktoré už písal v slovenčine a taktiež tu vytvoril jeho prvé ľúbostné verše o neopätovanej láske,“ vysvetľuje Sylvia Holopová. Nemenej zaujímavé sú i príbehy ďalších budov, v ktorých sa rozprestiera hotel. Dom, kde býval aj Pavol Országh Hviezdoslav, vlastnil slávny kožušník Gaspar Heckel. V ďalšom žil legendárny kežmarský notár a richtár Jakub Kray, pôsobiaci ako Rákocziho vyslanec v Gdansku. Jeho syn Pavol bol zas významným kartografom a vyhotovil najstaršiu mapu Spiša a okolia. Vnuk Pavol bol obľúbencom cisára Jozefa II. a zároveň slávnym poľným maršálom. V susednom dome pôsobil významný pernikár a výrobca sviec Carl Hayde, známy v celej Európe. Posledný z domov patril streleckému spolku mesta. Ten viedol pivovarník Vincent Messe. Nech sa teda vyberiete do ktoréhokoľvek kúta tohto nádherného hotela, všade prídete do kontaktu s úžasnou históriou a pútavými historkami o pôvodných obyvateľoch. Presne túto jedinečnú atmosféru sa snažia zachovať aj v súčasnosti, aby ju čo najlepšie priblížili hosťom a priniesli im z ubytovania nezabudnuteľný zážitok.
Nielen hotel, ale aj centrum kultúrneho života
Podľa riaditeľky hotela chceli zachovať pôvodné tradície, ktoré sa viažu k týmto priestorom. Preto sa rozhodli urobiť z hotela viac ako len ubytovacie a stravovacie zariadenie. Pravidelne organizujú rôzne podujatia, od začiatku otvorenia robievajú mimoriadne obľúbené literárne večery so slovenskými autormi, organizujú charitatívne módne prehliadky a rôzne ďalšie kultúrne podujatia. V čase pred pandémiou nechýbalo ani veľa zaujímavých gastronomických udalostí a tematických večerov, ktoré opäť nadväzovali aj na históriu hotela či mesta. Vďaka tomu panovala v hoteli príjemná atmosféra a ľudia sa tam často vracali.
Citlivé skĺbenie histórie a súčasnosti
Izby v hoteli sú rozdelené do dvoch častí. V hlavnej budove sa nachádzajú historické priestory a vo vedľajšom vchode je situovaný Depedendance Országh, ktorý je zariadený v modernejšom štýle. „Príbehom jednotlivých domov sme prispôsobili aj zariadenie v historizujúcom štýle a čo je zaujímavé, každá izba je iná. Všetky sú však elegantné, zariadené s láskou pre hostí, aby sa v nich i v hoteli cítili ako doma. Celkovo pri zariaďovaní nám išlo o citlivé skĺbenie histórie so súčasnosťou, čo sa aj podarilo,“ prezradila Sylvia Holopová. Riaditeľka taktiež uviedla, že priestory ich hotela sú doplnené obrazmi Kežmarku a okolia z rôznych historických období a významných študentov tunajšieho lýcea. V hoteli si môžete pozrieť i najstaršiu mapu Spiša. Osobitú atmosféru má literárna kaviareň, v ktorej si popri nápoji možno vychutnať aj literatúru z hotelovej knižnice.
Pracujú na tom, aby zamestnanci nestratili návyky
Tak ako mnoho iných hotelov, aj Hviezdoslav v poslednom roku mimoriadne zasiahla pandémia a prísne opatrenia, ktoré zabraňujú šíreniu vírusu. Sylvia Holopová priznala, že okrem dvoch letných mesiacov a polovici septembra bol zvyšok roka katastrofálny. „Udržiavame sa pri živote vydávaním obedov a rozvozom jedál ako aj pečením domáceho kváskového chleba či babičkiných koláčov na objednávku. Snažili sme sa náš personál neprepustiť aj kvôli tomu, aby nestratili pracovné návyky. Tým sa nikto nezaoberá, ale je to veľký problém. Preto pre nich vymýšľame aktivity. Robili sme online tradičnú zabíjačku, z ktorej si mohli ľudia objednať z ponuky takýchto špecialít a potom sme ich vydávali cez pult,“ približuje jednu z nepríjemných komplikácií, ktorú spôsobila pandémia. Riaditeľka hotela sa taktiež posťažovala na vládnu pomoc, ktorá je podľa nej pomalá, nepostačujúca a nesystematická. Kvôli tomu nevedia nič plánovať, čo im značne komplikuje situáciu.
Zrekonštruovali wellness
Pokiaľ mali hotely a reštaurácie dostatok finančných prostriedkov, snažili sa využiť mesiace voľna aspoň na niektoré renovácie. I na hostí hotela Hviezdoslav bude čakať po znovuotvorení pár milých prekvapení. „Rekonštruovali sme wellness centrum Harmónia. Je krásne, ale opustené. Robili sme drobnejšie opravy priestorov, generálne upratovanie a školenia personálu. Pripravujeme nové jedálne lístky na jar a leto, nové ponuky na rodinné podujatia a oslavy. Pre hostí budeme mať aj nové balíčky služieb,“ riaditeľka vymenovala niekoľko noviniek. Zároveň verí, že situácia sa výrazne zlepší pomocou očkovania a konečne sa budú môcť vrátiť k ich milovanej práci. „Každý hotel či reštaurácia bez personálu a bez hostí je len budova, ktorej chýba duša. Veľmi nám už chýbajú naši hostia, naša normálna každodenná práca a aj naše normálne kontakty,“ Sylvia Holopová výstižne popísala aktuálnu situáciu.
Zdroj foto: Facebook Boutique Hotel Hviezdoslav, Fotograf Zdenko Hanout