Nie je piatok ako piatok. Na ten čierny sa niekedy nakupovať (ne)oplatí
26.11.2021 | Black Friday | Milan Cigánik
Zľavy sú doslova ako magnet na ľudí a výnimkou nie je ani novembrový Black Friday (tzv. Čierny piatok). Tento rok sa uskutoční 26. novembra a jeho popularita u nás každoročne stúpa.
Mnohí obchodníci sa od začiatku mesiaca predbiehajú s výškou rôznych zliav a zákazníkov chcú chytiť do vlastnej siete, aby u nich výhodne nakúpili. Pokiaľ ste šikovní vo vyhľadávaní, môžete skutočne natrafiť na skvelé ponuky. Existujú ale i neféroví predajcovia, s ktorých trikmi by sme vás radi oboznámili.
Odkiaľ k nám prišiel
Black Friday vznikol v Spojených štátoch amerických v 70. rokoch minulého storočia. Označuje sa ním piatok, ktorý nasleduje po Dni vďakyvzdania. Je to jedno z najrušnejších nákupných období v krajine. Ide o časovo obmedzenú špeciálnu ponuku s výraznými zľavami na tovar rozličného typu v kamenných predajniach, ale tiež v internetových obchodoch. Jeho cieľom bolo vypredať všetko zo skladov, aby sa dali naskladniť nové výrobky, určené na vianočnú sezónu. Určite si pamätáte minimálne jednu reportáž z amerických televíznych správ, keď nedočkaví nakupujúci v dlhých radoch vyčkávali hodiny pred otvorením obchodov na vytúžený tovar, o ktorý sa neváhali pobiť. Obrovské akcie vyvolávali masové šialenstvo. Postupne sa výpredajový trend rozšíril do celého sveta, Slovensko nevynímajúc. Mnoho predajcov používa takúto kampaň aj v priebehu roka. V začiatkoch trvala jeden deň, neskôr prerástla do dlhšej udalosti. Najväčšie zľavy sa pritom poskytujú na oblečenie, kozmetiku či elektroniku.
Zavádzajúce praktiky obchodníkov
Produkty zaradené do Black Friday ani zďaleka nie sú tie, ktoré sa predávajú rýchlosťou blesku. Do výpredajov totiž smeruje tovar, o ktorý zákazníci príliš nestoja a predajca sa ho potrebuje zbaviť. Mnohí spotrebitelia bezhlavo nakupujú napriek tomu, že uvedený výrobok nepotrebujú. Vopred si radšej premyslite, čo presne plánujete v tento deň kúpiť. Predajne s obľubou využívajú rôzne zavádzajúce praktiky. Každý produkt, ktorý je uvedený na trh, máva doporučenú maloobchodnú cenu. Tá mohla od jeho uvedenia na trh dávno výrazne poklesnúť o niekoľko desiatok percent. No obchodník ho predáva ako zlacnený, čo pôsobí zavádzajúco, keďže za totožnú cenu ho zoženiete aj inokedy. Niektorí predajcovia radi zavádzajú slovíčkom „až“ a používajú slovné spojenie „zľavy až do výšky 80 percent“. To ale neznamená, že takáto znížená cena sa vzťahuje na všetky výrobky. Stačí, keď je na sklade iba jeden jediný produkt v danej akcii.
Nenechajte sa oklamať
Veľakrát sa stáva, že obchodníci pred akciou umelo navýšia ceny, ktoré následne prezentujú ako nižšie / v zľave. Cena po zlacnení pritom môže byť totožná ako bežná predajná, prípadne ešte vyššia. Ideálne je, ak sledujete vybraný predmet dlhodobo a viete si porovnať vývoj ceny pred a po Black Friday. Až potom zistíte, či kúpa bude výhodná. Nezabudnite si porovnať výrobok aj s ponukou konkurencie.
Dôveruj, ale preveruj
Pred kúpou tovaru si ako prvé overte predajcu. Prečítajte si recenzie na výrobok, ktorý ponúka. Boli predošlí zákazníci spokojní? Aká bola komunikácia s dodávateľom v prípade poskytnutia základných informácií alebo reklamácie? Aj tieto informácie zavážia. Tovar zakúpený cez internet máte právo vrátiť bez udania dôvodu do 14 dní. V prípade nepoužitých a nepoškodených výrobkov vám musí byť vrátená plná suma, čo ale neplatí, pokiaľ produkty boli zakúpené na firmu.