Naši rodáci, ktorých vynálezy sa preslávili aj vo svete (časť 2.)
24.11.2021 | Vynálezy a Slováci | Milan Cigánik
Azda najznámejším slovenským vynálezcom je Štefan Banič. Do povedomia sa dostal ako strojca prvého použiteľného padáka, ale tiež ako spoluobjaviteľ malokarpatskej jaskyne Driny.
Narodil sa v novembri 1870 v Neštichu, v časti dnešných Smoleníc. Už odmalička bol neuveriteľne zručný a technicky založený. Po ukončení ľudovej školy pracoval na statku grófa Pálfyho, odkiaľ ho neskôr pre vyhranené názory na maďarizáciu vyhodili. Vyučil sa za murára a participoval aj na stavbe Smolenického zámku. V dôsledku zlej existenčnej situácie odišiel za lepším životom do Ameriky, kde príležitostne pracoval na farmách a v baniach. Neskôr sa usadil v Pensylvánii v meste Greenville. Už v tom čase sa zaujímal o leteckú techniku. V roku 1912 bol svedkom jednej z početných leteckých nehôd. Začal premýšľať, ako zostrojiť padák, ktorý by mohol zachrániť posádke na palube život.
prečítajte si tiež: https://instacks.sk/nasi-rodaci-ktorych-vynalezy-sa-preslavili-aj-vo-svete-cast-1
Dômyselný vynález
Už o rok neskôr predložil vylepšený návrh padáka, zloženého z teleskopickej konštrukcie v tvare dáždnika, ktorá mala tkanivové krytie v podobe hrubého plátna. Otváral sa pomocou pružín a upevňoval na telo - konkrétne na hruď pod ramenami. Letec tak nevisel na lanách, ako to poznáme pri bežnom padáku, ale bol doslova vtesnaný do dáždnika. Zariadenie vedelo regulovať rýchlosť klesania a pristátie na vhodnom mieste, hoci odborníci dodnes spochybňujú jeho funkčnosť a využiteľnosť v praxi. Keďže vtedajší úradníci sa na vynález dívali s veľkou nedôverou, Banič sám demonštroval jeho používanie v praxi skokom zo strechy 15-poschodovej budovy, neskôr i z lietadla. V roku 1914 naň získal patent od amerického patentového úradu, o ktorý prejavila záujem aj americká armáda. Patentová listina s číslom 1 108 484 mala takýto úvod: „Nech je známe, že ja, Stephan Banič, pôvodom z rakúsko-uhorského cisárstva, usadený v Greenville, okres Mercer, štát Pennsylvánia, vynašiel som isté nové, účelné zlepšenie padákov, o čom podávam v nasledujúcom podrobné vysvetlenie." Okrem prehlásenia o vynájdení padáka osvedčenie obsahovalo aj podrobný opis, funkcie jednotlivých častí a presné technické nákresy. Hoci americké letectvo prejavilo záujem, nakoniec ho nepoužívali a nezaviedli ani do výstroja počas prvej svetovej vojny. Peniaze a slávu mu teda objav nepriniesol, preto sa Š. Banič vrátil (v roku 1920) do rodnej domoviny a živil sa murárstvom.
Zdroj foto: Wikipedia
Ďalšie vynálezy a objav jaskyne
Okrem padáka získal i patent na drevenú hračku v podobe hlavolamu. V roku 1917 pribudol ďalší, tentoraz na mechanizované sane poháňané prostredníctvom motora a pedálov, ovládané volantom. V roku 1929 spoluobjavil počas potuliek po Malých Karpatoch kvapľovú jaskyňu Driny. Na jeho počesť zriadili v Múzeu Molpír v Smoleniciach pamätnú izbu, kde sa nachádza aj originál získaného patentu. Pocty sa mu dostalo vyobrazením jeho podobizne na známkach.
V súčasnosti má Štefan Banič na Slovensku postavené dva pamätníky, jeden na bratislavskom letisku Milana Rastislava Štefánika a druhý v rodných Smoleniciach. V obci sa nachádza i náhrobný kameň v tvare padáka a pamätná tabuľa umiestnená na rodnom dome. Minulý rok v októbri bola v predaji Národnej banky Slovenska strieborná zberateľská minca v hodnote 10 €, vytvorená pri príležitosti 150. výročia jeho narodenia.