Mosty na Slovensku sú (tiež) obľúbeným cieľom fotografov. Ktoré z nich máte vo svojej zbierke?
28.01.2022 | Najzaujímavejšie mosty na Slovensku | Milan Cigánik
Na území Slovenska nájdeme unikátne mosty, ktoré svojím vzhľadom pútajú našu pozornosť. Mnohé z nich práve vďaka ich fotogenickosti vyhľadávajú turisti, v snahe vyhotoviť tie najlepšie snímky.
Navštívili ste už podaktoré z našich najzaujímavejších tipov?
Kolonádový most, Piešťany
Mesto Piešťany sa môže pýšiť najdlhším krytým mostom na Slovensku. Kolonádový most spája centrum mesta s Kúpeľným ostrovom, ktoré oddeľuje rieka Váh. Navrhol ho architekt Emil Belluš, stavba sa realizovala v rokoch 1930 až 1933 a predstavuje vrchol funkcionalizmu v našej krajine. Vzácnu presklenú stenu v jeho vnútri vyzdobil ľudovými motívmi známy slovenský maliar Martin Benka. Mostu dominuje bronzová socha Barlolámača z roku 1933, nachádzajúca sa pri vstupe naň z mestského centra. Minulý rok prešiel rozsiahlou rekonštrukciou. V súčasnosti slúži na príjemné prechádzky s výhľadmi na rieku a mesto.
Viadukt, Hanušovce nad Topľou
Vzácnou technickou pamiatkou a zároveň najdlhším železničným mostom, postaveným v oblúku v strednej Európe, je viadukt pri Hanušovciach. Postavili ho v roku 1943. Počas druhej svetovej vojny bol takmer celý zničený, neskôr sa dočkal rekonštrukcie a dnes slúži ako železničné spojenie medzi Kapušanmi a Vranovom nad Topľou. Most je dlhý 389,9 metra a najvyšší pilier dosahuje výšku zhruba 28 metrov. Ak si chcete vychutnať jeho veľkoleposť na maximum, najlepšie ho uvidíte z dola z Mierovej ulice v meste Hanušovce nad Topľou.
Chmarošský viadukt, Telgárt
Tehlový železničný most bol postavený v 30. rokoch minulého storočia na trati 173 Červená Skala – Margecany, pod Kráľovou hoľou (známej pod názvom Chmaroška). Klenbovú stavbu s polomerom 300 metrov tvorí až deväť oblúkov. Historicky je prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu, ktoré boli vyrobené na území Československa. Je skvostnou aj fotogenickou technickou pamiatkou, dominujúcou širokému okoliu. So svojou dĺžkou 113,6 metrov a výškou 18 metrov pretína Gregorovu dolinu. Most pripomína škótsky Glenfinnanský viadukt, známy z filmov o Harry Potterovi.
Most Márie Valérie, Štúrovo
Prvý most, ktorý prepája Slovensko a Maďarsko, postavili na tomto mieste už v roku 1762. Keďže existovali obavy z jeho preťaženia, neskôr tu v roku 1895 vybudovali železobetónový most Márie Valérie. Ten bol pomenovaný podľa princeznej - dcéry rakúskeho cisára Františka Jozefa I. Na Vianoce v roku 1944 ho ustupujúca nemecká armáda vyhodila do vzduchu. Neskôr medzi mestami premávala iba kompa, ktorá prepravovala osoby a vozidlá z jedného brehu na druhý. Brehy Dunaja už odvtedy nespájal žiadny most. Až v roku 2001 ho zrekonštruovali a opätovne uviedli do prevádzky. Most je dlhý 509 metrov a spája slovenské mesto Štúrovo s maďarským Ostrihomom.
Lanový most, Skalka
Najdlhší ferratový visutý most na Slovensku, s celkovou dĺžkou 78,5 metrov sa nachádza v Skalke pri Kremnici. Visí medzi bralami miestami vo výške až 45 metrov nad terénom a doslova ním prechádzate ponad stromy. Na jeho výrobu sa spotrebovalo až 9 ton materiálu - a to oceľové laná a betón. Prejsť po ňom sa môžu iba tí najodvážnejší, keďže pri jeho prechádzaní sa kolíše. Dôležitá je povinná ferratová výstroj a vhodná, pevná obuv. Na most môžu vstúpiť maximálne dve osoby súčasne. V nepriaznivom počasí ostáva uzatvorený.
Drevený most, Kolárovo
Najstarší drevený a zastrešený most, ktorý je v našich končinách ozajstnou raritou, nájdete v Kolárove. Je dlhý 86 metrov a široký 2,25 metrov, stojí v blízkosti vodného plávajúceho mlyna. Pôvodne bol na jeho mieste celkom iný most, ten však v polovici 20. storočia zničili tiahnuce sa ľadové kryhy. V lete môžete pri nízkej hladine vody vidieť jeho staré piliere. V roku 1992 bol nanovo postavený, a to na základe svedectiev ešte žijúceho obyvateľstva, ktoré si ho pamätalo v pôvodnom stave. Konštrukcia je kompletne vyhotovená z dreva.
Lávka cez Dunajec, Červený Kláštor
V Červenom Kláštore bol v roku 2006 postavený most, ktorý spája slovenskú a poľskú časť národného parku Pieniny. Lávka cez Dunajec sa nachádza na turistickom hraničnom priechode Śromowce Niźne - Červený Kláštor v okrese Kežmarok. Určená je iba pre chodcov a cyklistov, pričom cestu im má skrátiť o celých 20 kilometrov. Ide o najdlhší závesný most v strednej Európe, ktorý bol zhotovený z lepeného dreva v kombinácii s oceľou. Jeho unikátnosť spočíva v tom, že je bez podpier. S dĺžkou 112 metrov a s úžitkovou šírkou 2,5 metra bol postavený pomerne rýchlo - za necelých päť mesiacov.
Kolonádový most, Dolný Kubín
Drevený kolonádový most je jedinečnou stavebnou pamiatkou mesta Dolný Kubín. Je vybudovaný z dreva a šindľovej strechy, s výnimkou betónových základov, ktoré ho podopierajú. Podobné mosty nájdete už len vo Švajčiarsku, Francúzsku či v Čechách. Postavili ho v roku 1994, aby spojili starú časť mesta s mestskou časťou Veľký Bysterec ponad rieku Orava. V jeho konštrukcii sú zabudované aj priestory pre malé stánky so suvenírmi a neďaleko nájdete tržnicu v obdobnom štýle. Stavba patrí medzi obdivuhodné technické pamiatky, ktoré s obľubou návštevníci vyhľadávajú a fotografujú. Počas večera, keď je vysvietený, navodzuje romantickú atmosféru.