Lucia Ivančíková: „Kaderníctvo je alchýmia, fantázii sa v ňom medze nekladú.“

Lucia Ivančíková: „Kaderníctvo je alchýmia, fantázii sa v ňom medze nekladú.“

08.04.2021 | Lucia Ivančíková | Milan Cigánik

Lucia Ivančíková je spolumajiteľkou kaderníckeho salónu „Všetko pre vlasy“ v Nitre, ktorá si v priebehu niekoľkých rokov podnikania postupne vybudovala stálu a spokojnú klientelu.

Po otvorení druhého kaderníctva začali vo svojej rodinnej firme predávať aj čoraz žiadanejšiu vlasovú kozmetiku. To ich s manželom priviedlo k myšlienke otvoriť si internetový obchod s týmito výrobkami. V rozhovore sa s nami podelila o vlastné skúsenosti s podnikaním, v aktuálnej situácii súvisiacej s pandémiou nevynímajúc.

Ste spolumajiteľkou kaderníckeho salónu a popritom s manželom vediete vlastný e-shop s vlasovou kozmetikou. Čo bolo najťažšie pri budovaní vášho biznisu?

Najťažšie bolo osamostatniť sa a vybudovať si stálu klientelu. Podarilo sa to až po otvorení tretieho kaderníctva. Dovtedy som sa vždy spájala s inými kaderníčkami. Trvalo päť rokov, kým som nabrala odvahu a išla podnikať úplne sama. Celý čas mi pomáhal manžel, ktorý pre mňa moje prvé kaderníctvo kompletne pripravil a začal sa popri svojej práci venovať e-shopu. Ten sme budovali úplne od nuly. To, že dobre funguje, je z veľkej časti jeho zásluha, pretože je to naozaj veľmi ťažké - marketing, technická podpora či programovanie. V tomto sa ja nevyznám, takže celý e-shop je v jeho kompetencii. Mali sme i šťastie na ľudí, ktorí nás vedeli navigovať správnym smerom a pomohli nám v organizačných a úradných záležitostiach.

Čo vás inšpirovalo k myšlienke prepojiť kaderníctvo s predajom vlasovej kozmetiky? Je za tým nejaký príbeh?

S predajom vlasovej kozmetiky sme začali hneď po otvorení nášho druhého kaderníctva, v ktorom sme popri kaderníckych službách predávali aj vlasovú kozmetiku. Išlo to celkom prirodzene, pretože popri úprave vlasov sa zákazníčky často pýtali, aké prípravky na vlasy sú dobré, a ktoré z nich by mali používať. Začala som sa týmito otázkami zaoberať a hľadať produkty, ktoré by boli pre moje klientky vhodné. V čase, keď sme predaj cez internet štartovali, to bolo obzvlášť ťažké. Trh ovládali veľké, konkurenčné firmy a malé e-shopy mali problém presadiť sa. Brat je programátor, čo nám dosť pomohlo. Založil nám e-shop a ja som si myslela, že už všetko pôjde samo. Bol to veľký omyl. Popri zamestnaní sa manžel jeho rozbehu, po technickej stránke, venoval dva roky. Ja som hľadala a oslovovala nových dodávateľov, taktiež pracovala v kaderníctve, pretože naša klientela sa rozrastala. Boli to ťažké roky. Raz sme boli hore, raz dole.

Pôvodne ste vyštudovali pedagogiku, čo vás priviedlo k strihaniu?

Ako malá som túžila byť učiteľkou a zároveň ma veľmi bavilo hrať sa na kaderníčku. Videla som to u tety a aj moja mamina často upravovala vlasy svojim kamarátkam a susedám. A pritom ani jedna z nich nebola profesionálnou kaderníčkou. Po skončení školy som sa síce rozhodla vyštudovať učiteľstvo ako hlavnú profesiu, no kaderníctvu som sa chcela venovať ako môjmu hobby. Počas materskej dovolenky som absolvovala kadernícky kurz, doučila sa teóriu, pretože vlasy som už robiť vedela, a získala certifikát o jeho absolvovaní.

V mojej práci mi nesmierne pomohla aj pedagogika, pretože časom som si doplnila vzdelanie o odbor andragogika (vzdelávania dospelých) a začala učiť teóriu i prax kaderníctva na akadémii vzdelávania. Niekedy aj pre súkromníkov, ktorí viedli kadernícke kurzy. Bolo to pre mňa inšpiratívne obdobie.

Ako dlho vám trvalo, kým ste získali stabilnú klientelu?

Zhruba tých prvých päť rokov, kým som si mohla povedať, že je to veľmi dobré a mám istotu.

S akou najkurióznejšou požiadavkou od zákazníčky ste sa počas svojej praxe stretli?

Moje zákazníčky nie sú veľmi výstredné, samozrejme až na pár výnimiek. Asi najviac mi v pamäti utkvela požiadavka zafarbiť dlhé, hnedé vlasy na žiarivú modrú. V tom čase to bolo naozaj výstredné a sama som mala problém, či sa do toho vôbec pustiť.

Odmietli ste niekedy klientku, pretože chcela strih alebo účes, ktorý sa nehodil k typu jej tváre?

Neodmietla. Väčšinou sme sa dohodli na kompromise. Pokiaľ som však vedela, že účes, ktorý zákazníčka chce, sa jej nebude hodiť, pokladala som za svoju povinnosť ju na to upozorniť. Ak napriek tomu na svojej požiadavke trvala, vyhovela som jej. Ale vždy bolo na mne vidieť, že sa mi to nepáči. :-)

Ako reagujú ženy, ak sa ich snažíte odhovoriť od zvoleného strihu, farby či účesu? Nechajú si poradiť?

Niektoré áno, iné nie. Myslím si, že kaderník a klient by mali spolupracovať. Nie je dobré nechať všetko na kaderníčku, ale ani doniesť kaderníčke obrázok a očakávať, že vytvorí presne to, čo je na fotke. Ja zvyčajne položím pár základných otázok, urobím diagnostiku vlasu a následne spoločne skonzultujeme postup. Hlavne pri nových zákazníčkach je to pre mňa kľúčové.

Spomeniete si na prípad, keď sa vám nepodarilo strihanie či farbenie a výsledok nespĺňal predstavu zákazníčky?

Samozrejme, aj to sa mi už stalo. Väčšinou to bolo vtedy, keď sme si so zákazníčkou hneď na začiatku jasne nevysvetlili, aký by mal byť konečný výsledok, alebo keď sme skúšali nové techniky či odtiene. Kaderníctvo je alchýmia, fantázii sa medze nekladú a niekedy, keď sa veľa mieša, nemusí to vždy dopadnúť presne podľa predstáv. Ale aj to patrí k tomuto krásnemu povolaniu, a takýto adrenalín mám rada. Vždy som veľa miešala a skúšala.

Je známe, že v kaderníctvach sa rozoberajú rozličné témy. Aký druh konverzácie uprednostňujete počas premeny zákazníčok vy a vaše zamestnankyne?

Pokiaľ je to nová zákazníčka, prístup býva zväčša profesionálny. Otvárajú sa základné témy a až po nejakom čase sa to zvrtne - podľa nálady zákazníčky, alebo kaderníčky. Aj tu je to však o vzájomných sympatiách. Keď robíte vlasy niekedy aj 4 hodiny, nemôžte byť celý čas ticho. V kaderníctve fungujeme s dievčatami ako jedna rodina a celkovo preferujeme rodinný, prirodzený vzťah. Či už medzi kolegyňami navzájom, respektíve medzi nami a zákazníčkami. Viem, že na moje dievčatá sa môžem spoľahnúť, aj keď tam nie som. 

Stotožňujete sa s tvrdením, že kaderník je tak trochu aj psychológ? Sú témy rozhovoru čisto profesionálne alebo niekedy tiež súkromné? Máte nejaké hranice, ktoré pri rozhovore neprekročíte?

Toto je veľká pravda. Ja som si počas tých osemnástich rokov vypočula veľa osudov a príbehov. Deti zákazníčok mi rástli pred očami a dnes už majú vlastné rodiny. Z mnohých sa stali moje dobré kamarátky. Niektoré mám rada ako rodinu a vieme o sebe skutočne veľa. Preberali sme všetko. Tu nemáte hranice. :-) Od vlasov, cez prácu, mužov až po rodinu. Keď si ľudia sadnú, rokmi sa dokážu rozprávať o všeličom. No presne toto mám rada. Teraz, keď sa venujem zákazníčkam iba občas, mi to chýba.

Aký máte názor na farbenie vlasov doma? Dá sa takýto úkon zvládnuť svojpomocne?

Na toto je ťažké jednoznačne odpovedať. Pokiaľ sa jedná o zložitejšie úkony typu melír či zosvetlovanie, pri ktorých môže prísť k poškodeniu vlasov, jednoznačne odporúčam kaderníctvo. Pokiaľ si zákazníčka potrebuje po troch týždňoch dofarbiť odrastené vlasy, prípadne oživiť farbu, nevidím v tom problém. No musím povedať, že občas opravujeme vlasy po nevydarených farbeniach doma a verte mi, nie je to jednoduché.

Aké odtiene a strihy sú v súčasnosti najžiadanejšie? Majú ženy záujem starať sa o svoje vlasy?

Dnes je úžasná doba v tom, že sa nosí všetko. Základom ale je, aby vlasy boli zdravé. Keď už sa robí balayage, farbenie tón v tóne, hustý melír či jednoliata sýta hnedá alebo ľadová blond. Za celý čas, čo pracujem v obore, som takú variabilitu ešte nezažila. Čo sa týka starostlivosti, ženy sa v posledných rokoch o vlasy príkladne starajú a potrpia si na kvalitnú kozmetiku.

Aký typ zákazníčok máte radšej? Také, ktoré vedia čo chcú, prípadne skôr nerozhodné, spoliehajúce sa na radu odborníka?

Ako som už spomínala, najlepšie sa mi pracuje so zákazníčkami, ktoré sa vedia dohodnúť. Pretože ak chcú niečo, čo je nereálne, musia to vedieť pochopiť. Napríklad, že na jednom sedení, nevieme spraviť z čiernovlásky blondínku.

Ako ovplyvnila pandémia vaše podnikanie? Kaderníctva sú už niekoľko mesiacov zatvorené. Stačí vám internetový predaj na pokrytie aspoň základných výdavkov?

Toto je ťažká téma. Dôsledky pandémie koronavírusu zreteľne cítime. Ja som momentálne na materskej dovolenke, kaderníctvo máme zatvorené a zamestnancov treba zaplatiť. Pomoc od štátu je smiešna a navyše prichádza so značným oneskorením. Len vďaka e-shopu, v ktorom nonstop pracuje manžel spolu s ďalšou kolegyňou počas celého trvania pandémie, dokážeme pokryť základné výdaje. Dúfam, že sa čoskoro všetko vráti do starých koľají a budeme môcť opäť skrášľovať zákazníčky bez obmedzení.

 

Zdroj foto: Archív Lucia Ivančíková