Lesné železničky sú jedným z najkrajších turistických zážitkov. Viete, na aký účel pôvodne vznikali?

Lesné železničky sú jedným z najkrajších turistických zážitkov. Viete, na aký účel pôvodne vznikali?

18.09.2021 | Lesné železničky | Iveta Hricková

Počasie nám ešte stále praje a bola by škoda nevyužiť ho na spoznávanie našej krásnej krajiny. Vyberte sa na výlet na jednu z verejnosti prístupných lesných železničiek. Uvidíte, že neoľutujete.

Hlavnou funkciou lesných železníc bola pomoc pri ťažbe dreva. Dovtedy sa do ťažko dostupných terénov dostávali iba robotníci s koňmi, ktorým trval zosun stromov podstatne dlhšie. Takýto typ vlakov sa nachádzal vo viacerých častiach sveta. Najpríznačnejší bol pre Karpatský oblúk, čiže pre Slovensko, Zakarpatskú Ukrajinu a Rumunsko. Najväčší rozmach u nás zažil v 19. storočí, keď sa u nás nachádzalo až 1200 kilometrov týchto tratí. Rozdiel medzi klasickou a lesnou železnicou je v ukladaní koľají. V tej lesnej sú bližšie pri sebe, aby vlak ľahšie prešiel aj náročným horským terénom. Slováci týmto spôsobom zvážali drevo až do Budapešti a Viedne, stali sa jedným z jeho najdôležitejších zdrojov.

Čiernohronská železnica

Najznámejšiu lesnú železnicu nájdete v Čiernom Balogu. Jej história siaha do roku 1909, keď pomocou nej ľudia vozili drevo z okolitých lesov. Veľký význam mala aj počas národného povstania. Vtedy ňou zvážali muníciu s cieľom pripraviť sa na prípadné útoky nepriateľov. Po jej odstavení niekoľko rokov chátrala, až sa časť trate sprevádzkovala pre turistov. Dobový vlak je obľúbený najmä medzi detskými návštevníkmi. Pri železnici postupne pribúdajú aj ďalšie zaujímavosti. Nechýba lesný skanzen či náučný chodník, na ktorom sa dozviete informácie o fungovaní lesa. K novším atrakciám patria cyklodreziny. Pomocou špeciálne upravených bicyklov sa budete presúvať po jednom z úsekov lesnej železnice. Užijete si tak okolitú prírodu a získate nádherný zážitok. Vstupné sa odvíja v závislosti od zvolených trás - od 9,90 až po 26 eur na osobu.

Oravská lesná železnica

Na Slovensku bolo v čase najväčšieho rozmachu až 40 tratí lesných železníc. Jedna z nich je aj na Orave. Začínala v obci Lokca a prechádzala do Oravskej Lesnej. Pôvodne sa spájala s traťou v Kysuciach. Vyznačuje sa úsekmi s obzvlášť náročným stúpaním. Momentálne ponúka vyhliadkovú jazdu na celkovo sedem kilometrov dlhej trati. Na jej konci vás čaká prehliadka prírody s vyhliadkovou vežou, z ktorej uvidíte krásy tohto regiónu. Potom vás pracovníci zvezú po identickej trase späť do doliny. V dolnej stanici stojí menšie múzeum, detské ihrisko i voliéra s pávmi. Obojsmerná jazda vyjde dospelého turistu na 7 eur.

Lesná úvraťová železnička vo Vychylovke

V Novej Bystrici v časti Vychylovka nájdete Múzeum kysuckej dediny. Uvidíte tam 25 obytných a hospodárskych stavieb z celého regiónu. Pôvodne ich malo byť takmer 70, no odvážne plány sa nepodarilo uskutočniť. Jeho súčasťou je lesná úvraťová železnička. Kedysi patrila ku Kysucko-oravskej železnici, prepojenej s traťou v Oravskej Lesnej. V minulosti dosahovala dĺžku takmer 30 kilometrov a slúžila až do šesťdesiatych rokov. Pri jej rozoberaní bola zachovaná časť koľají a z nich potom vytvorený krátky úsek súčasnej úvraťovej železničky. Cena jednej jazdy je 5 eur.

Lesná železnica Katarínka

Táto železnica pri Dechticiach mala pôvodne súkromného majiteľa. Nechal ju postaviť Ján Pállfy, ktorý zvážal drevo zo svojho pozemku v lesoch do chemickej továrne. V súčasnosti slúži hlavne ako múzeum historickej vlakovej súpravy. Katarínka nemáva pravidelné jazdy, spúšťajú ju primárne počas sviatkov. Pred návštevou sa o tejto možnosti určite informujte telefonicky.