Erik Donko z hotela Elizabeth: "Myslíme i na malé detaily, ktoré vytvoria pekné spomienky na pobyt."

Erik Donko z hotela Elizabeth: "Myslíme i na malé detaily, ktoré vytvoria pekné spomienky na pobyt."

16.07.2021 | Erik Donko | Iveta Hricková

Hotel Elizabeth sídli priamo pod Trenčianskym hradom, ktorý mu vytvára osobitú atmosféru. Z vonku je historická budova pomerne nenápadná. Po prekročení vstupných dverí vás však prekvapí elegantným a štýlovým luxusom.

Za vkusné prerobenie interiéru, ktorý spája moderné s históriou, získali i prestížne ocenenie „Luxury Architecture Design Hotel“. Druhý titul „Luxury Cultural Retreat“ dostali za zachovanie kultúrneho dedičstva. Letnú terasu totiž vybudovali pri hradnej skale, na ktorej sa vyníma vzácny rímsky nápis z roku 179. O novinkách v hoteli a aktuálnej situácii v hotelierstve sme sa porozprávali s riaditeľom Erikom Donkom.

Začnime najhorúcejšou témou v gastronómii a v hotelierstve v súčasnosti. Ako ste na tom s personálom? Podarilo sa vám udržať všetkých pôvodných zamestnancov?

Žiaľ, napriek veľkej snahe o zachovanie pôvodného tímu pracovníkov, vplyvom skutočne dlhodobého uzatvorenia prevádzky a stagnujúcej alebo zhoršujúcej sa pandemickej situácie, predchádzajúce vedenie sa rozhodlo ukončiť pracovný pomer viacerým zamestnancom. Išlo o približne 20 percent všetkých pracovníkov.

Musíte teraz bojovať o dobrých ľudí viac ako v minulosti? Ktoré pozície sa zapĺňajú najťažšie?

Áno, určite. Súčasná situácia v oblasti zamestnanosti je úplne odlišná než tá zo začiatku roka 2020. Aj keď si myslím, že nájsť šikovných a skúsených ľudí z oblasti hotelierstva a gastronómie je na Slovensku neustály problém, nielen počas pandémie. Z môjho pohľadu a skúseností vidím najväčší problém v obsadení pozícií v gastro odvetví ako je kuchár, čašník, F&B manažér, chyžná.

Pristúpili ste aj k motivácii v podobe zvýšenia platu či iných benefitov?

Keďže si vážime prácu, kvalitu, profesionalitu a lojálnosť našich zamestnancov, ktorí zostali s nami aj v ťažkom období, upravili sme mzdové podmienky a nastavili motivačný systém odmeňovania. V spolupráci s našimi partnerskými zariadeniami sme rozšírili možnosti benefitov o rôzne voľnočasové aktivity.

Ako ste v hoteli Elizabeth využili dlhé obdobie lockdownu? Renovovali ste podaktoré časti či priniesli zaujímavé novinky?

Aj počas dlhého obdobia bez fungujúcej prevádzky sme sa snažili inovovať a opravovať. Zamerali sme sa na renovácie, sanitačné a rekonštrukčné práce, ktoré by v inom prípade mohli narušiť komfort hostí. Počas zatvorenia hotela sme pripravili novú webovú stránku, nový hotelový informačný systém (HotelTime) a nový online rezervačný systém (Bookwize). Pracovali sme aj na nových produktoch a službách hotela (nielen) na letnú sezónu a diskutovali o nových stratégiách.

Museli ste počas tohto obdobia pracovať na zručnostiach svojich zamestnancov, aby nevyšli „z cviku“? Vymýšľali ste pre nich úlohy a tréningy, nech na sebe neustále pracujú a nestagnujú?

Tak, ako sme obdobie lockdownu využili na upratovanie a rekonštrukciu priestorov hotela, venovali sme čas aj našim zamestnancom na zvýšenie znalostí. Vždy, keď nám situácia dovolila, otvorili sme naše prevádzky. Samozrejme s ohľadom na aktuálne protipandemické opatrenia. Rešpektovali sme minimálnu obsadenosť priestorov a tešili sa z návštevy každého hosťa. Týmto spôsobom sme rovnako chceli zabrániť stagnácii personálu a udržiavali personál v „prevádzkovom“ režime.

Ako to vo vašom hoteli vyzerá s letnou sezónou?

Pevne verím, že Slováci podporia práve domáci cestovný ruch a spoznajú krásy Slovenska. Napríklad len mesto Trenčín a jeho blízke okolie ponúka množstvo atrakcií z oblasti histórie a kultúry, zaujímavé športové aktivity a mnoho ďalšieho. Aj z tohto dôvodu sme vytvorili letné pobytové balíky s cieľom priblížiť Slovákom krásy domácej krajiny. Myslím si, že služby domáceho cestovného ruchu sa pomaly približujú na úroveň svetového cestovného ruchu, hoci máme pred sebou ešte kus cesty.

Pripravili ste pre hostí špeciálne ponuky, ktorými sa ich snažíte prilákať? 

Okrem spomínanej zaujímavej ponuky pobytových balíkov, vďaka ktorým naši hostia spoznajú kultúru a históriu mesta Trenčín a ďalšie aktivity v jeho okolí, sme pripravili pár ďalších noviniek. Určite potešíme i našich najmenších hostí, pre ktorých sme si pripravili detský raj Elizabetkovo. Zatiaľ čo deti preskúmavajú hotelový detský svet, rodičia môžu oddychovať v príjemnom prostredí detského klubu a deti majú pod dohľadom. Detský klub je taktiež ideálny na usporiadanie rôznych detských osláv a detských párty.

Kedy ste sa stali riaditeľom hotela Elizabeth? Túžili ste v ňom pracovať už predtým, alebo ste sa k tejto ponuke dostali náhodne?

V hotelierstve pôsobím skoro 10 rokov, kde ako CEO marketingovej agentúry, zameranej na segment hotelierstva, pripravujeme marketingové stratégie pre hotely, vyvíjame webové stránky s cieľom zabezpečiť čo najviac priamych rezervácií a k tomu realizujeme rôzne offline a online marketingové kampane s cieľom zvýšiť obsadenosť hotelov. Začiatkom roka 2018 sme začali pracovať pre skupinu Synot Holiday, konkrétne pre Grandhotel Tatra vo Velkých Karloviciach. Prevzali sme kompletne všetky marketingové aktivity hotela a v priebehu 1,5 roka sme zvýšili priemernú celoročnú obsadenosť z 20 na 80 percent. Neskôr, už v covidovom období, sme dostali za úlohu stabilizovať a zvýšiť obsadenosť a tržby v ďalšom hoteli v rámci skupiny Synot Holiday, a to v hoteli Elizabeth. V apríli prišla ponuka zo strany majiteľa skupiny Synot viesť celý hotel. Riaditeľom hotela som od mája tohto roka. Vedenie a riadenie aktivít v agentúre prebrala po mne projektová manažérka.

Čím vás zaujala práve oblasť hotelierstva?

Dlhé roky pred pôsobením v hotelierstve som pracoval ako finančný riaditeľ. Mojím koníčkom bolo a je cestovanie. Pred viac ako desiatimi rokmi som založil cestovnú kanceláriu s cieľom poskytovania poradenstva a predaja zahraničných dovoleniek. Vždy som rád cestoval a spoznával nové miesta, kultúry a s tým spojené hotely či iné ubytovacie zariadenia. Páčila sa mi tvorba produktov v cestovnom ruchu, hotelový život a fungovanie hotela. A týmto spôsobom som sa dopracoval k hotelierstvu.

Pracovali ste v minulosti aj niekde v zahraničí? 

Ešte ako CEO marketingovej agentúry môžem prezradiť, že máme klientov na Slovensku, v Českej republike a Chorvátsku. Spolupracujeme s našimi biznis partnermi z Grécka. Pracovné skúsenosti som zbieral na rôznych medzinárodných a tuzemských konferenciách, výstavách, veľtrhoch a školeniach, pracoval som na medzinárodných projektoch.

Interiér hotela Elizabeth

Čo si najviac všímate na zamestnancoch? Ktoré vlastnosti sú podľa vás najdôležitejšie a kedy presne viete, že ste našli niekoho pravého a výnimočného?

Je pre mňa nesmierne dôležité vidieť, ako daný človek dokáže pracovať, ako vystupuje a reaguje na podnety. Vidím v tejto situácii určitú podobnosť priamo s prácou s našimi hosťami, ktorí vyžadujú profesionalitu, ale aj ľudskosť a úsmev na tvári. Na zamestnancoch preto oceňujem flexibilitu, zodpovedný prístup k práci, odhodlanie, lojálnosť, zmysel pre detail i chuť pracovať. Veľmi rád sa stretávam s kolegami, z ktorých priam vyžaruje pozitívna energia a radosť z práce.

Pre hotely je najdôležitejšie, keď hostia odchádzajú spokojní a oddýchnutí. Na to je potrebné nielen zariadenie a vytvorenie luxusného prostredia, ale najmä kvalitný servis. Čo ďalšie je podľa vás podstatné, aby ste na klientov zapôsobili a zanechali v nich silný dojem?

V dnešnej dobe nie je zložité zabezpečiť určitý štandard pre hostí, ako napríklad dokonale uprataná izba, príjemná vôňa v priestoroch hotela či priateľský „small talk“. S týmto však klient viac menej počíta a vyžaduje to už od momentu vytvorenia rezervácie. Preto sa snažíme myslieť na tie najmenšie detaily, ktoré vytvoria pekné spomienky na pobyt, túžbu vrátiť sa a zopakovať si tento zážitok. Snažíme sa vytvárať hosťom len tie najlepšie zážitky a emócie. Ďalej sú to maličkosti, ktorými sa snažíme pozitívne ovplyvniť našich hostí, ako napríklad: malé prekvapenia na izbe, osobný dopis od vedenia hotela s prianím pekného pobytu, výber luxusnej hotelovej kozmetiky, každodenná čerstvá tlač, malý narodeninový darček alebo malá pozornosť pre hostí, ktorí sa k nám pravidelne vracajú a tvoria našu stálu klientelu.

Máte nejaký obľúbený hotel, do ktorého sa rád vraciate ako hosť a je pre vás zároveň inšpiráciou pre ďalšie napredovanie Elizabeth?

Mám množstvo obľúbených hotelov a nedokážem vybrať len jeden. Tak, ako sa mi páči korporátny štandard pri sieťových hoteloch, rovnako veľmi rád vyhľadávam originálne zariadenia, ktoré vám priblížia kultúru a danú destináciu z iného pohľadu. Každú svoju dovolenku beriem ako veľkú cestu za hľadaním inšpirácie, či už zvolím all inclusive pobyt v letovisku, alebo ubytovanie na menej navštevovanom mieste.

Riaditeľ hotela Elizabeth, pán Erik Donko