Detská súťaž pripomína významné výročie železnice v Tatrách

Detská súťaž pripomína významné výročie železnice v Tatrách

28.04.2021 | Výročie železnice | Iveta Hricková

V Poprade tento rok oslavujú 150. výročie prvého príchodu vlaku do mesta. Pri tejto príležitosti zorganizovali súťaž pre talentované deti, ktoré môžu prostredníctvom kresieb a výtvorov ponúknuť vlastný pohľad na železnicu či cestovanie týmto spôsobom.

Detskú výtvarnú súťaž organizuje Veterán klub železníc Poprad, ktorý chce osláviť významné výročie podtatranských železníc práve týmto spôsobom. Do projektu sa môžu zapojiť deti z celého Slovenska, bez určenia vekových skupín. Projekty sa prihlasujú do jednej z dvoch kategórií. Prvá má názov Moje vláčikové fantázie. V nej by mali deti ukázať svoj pohľad na železnice, a rovnako ich predstavy o tom, ako vyzerala prvá tatranská a popradská železnica, vrátane pohľadu do budúcnosti. Druhá kategória je venovaná komiksom, má skĺbiť výtvarné a literárne práce detí. Ich hlavným motívom by mali byť tiež železnice a cestovanie vlakmi. Svoje práce môžu súťažiaci odovzdávať do 31. júla 2021 a využiť akúkoľvek plošnú výtvarnú formu - kresbu, maľbu, grafiku, ich kombináciu alebo iné, netradičné plošné techniky. Vlastný projekt majú pripraviť maximálne vo formáte A3.

Z úspešných prác vytvoria knihu

Po uzávierke súťaže bude jednotlivé príspevky hodnotiť päťčlenná odborná porota. Vyberie najlepšie práce, ktoré následne zverejní prostredníctvom pripravovanej publikácie. „Najlepšie detské výtvory vydáme ako knihu, ktorá bude určená na dobročinné účely. Okrem toho v decembri pripravujeme vernisáž, kde si návštevníci môžu pozrieť historické fotografie tatranských železníc,“ prezradil nám Ján Sabaka z Veterán klubu železníc Poprad. Slávnostné vyhlásenie výsledkov je naplánované na 16. decembra 2021.

Počas roka pripravujú viacero akcií

Výtvarná súťaž pre detských súťažiacich nie je jedinou pripravovanou akciou. V novembri zorganizujú konferenciu, na ktorej sa budú venovať týmto významným jubileám. Chýbať nebude ani vernisáž pod záštitou Považského múzea v Žiline. Nepochybne najväčším lákadlom sú jazdy historickými električkami. Tie sa tešili veľkej obľube aj počas minulých rokov. Viaceré historické vagóny čiastočne nahrádzajú dopravu na trase zo Štrbského Plesa do Starého Smokovca, Popradu i Tatranskej Lomnice.

Prvý vlak do Popradu prišiel v decembri 1871

Začiatky železnice v danom regióne sa viažu k hlavnej vlakovej trase z východu Slovenska do Žiliny. Prvý oficiálny spoj prišiel do Popradu 8. decembra 1871, takže na sklonku roka Tatranci oslávia 150. výročie prvej prevádzky na Košicko-bohumínskej trati. Krátko potom sprevádzkovali trať medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou. K popradskej stanici sa viaže i jedna smutná udalosť. Presne z tohto miesta odišiel 25. marca 1942 prvý transport slovenských Židov do koncentračného tábora. Vo vlaku sa nachádzali najmä ženy a dievčatá tohto pôvodu. Na priečelí budovy túto udalosť pripomína pamätná tabuľa. Popradská stanica sa rozprestiera na troch podlažiach. Na prízemí nájdete vstupnú halu aj obchodíky, na prvom poschodí pokladne a druhé poschodie tvoria nástupištia tatranskej železnice. Posledná veľká rekonštrukcia prebehla v roku 2007.

Železnica odštartovala turizmus vo Vysokých Tatrách

Tento rok si pripomíname nielen príchod prvého vlaku do Popradu, ale aj 110. výročie vzniku železnice vo Vysokých Tatrách. Prvý spoj do tohto regiónu odišiel 16. decembra 1911. Ako prvá bola sprístupnená trať medzi Tatranskou Lomnicou a Tatranskou Poliankou. Predchodcami železnice boli kedysi hlavne koče, ktoré do Vysokých Tatier prinášali prvých zámožných návštevníkov a bádateľov. Neskôr ich vystriedali omnibusy, rozšírené medzi rokmi 1904 a 1906. Títo predchodcovia trolejbusov prechádzali z Popradu do Starého Smokovca. Trať bola dlhá vyše 13 kilometrov a v Rakúsko-Uhorsku šlo o unikát. Ich premávku zastavili po incidente arcikňažnej Izabely - jej kone sa omnibusu zľakli a vyvrátili jej koč do priekopy. S príchodom železnice do Vysokých Tatier sa výrazne rozmohol aj turizmus. Dovolenkári sem prichádzali najmä na liečebné pobyty, keďže im prospievala vynikajúca klíma.