A. Hrehušová: "Bol to frustrujúci rok. Pre nás i našich klientov."

A. Hrehušová: "Bol to frustrujúci rok. Pre nás i našich klientov."

23.11.2020 | Alena Hrehušová | Iveta Hricková

Alena Hrehušová pracuje v turizme už takmer dvadsať rokov. Svoju cestovnú kanceláriu Orbis AH založila v roku 2003 a odvtedy predáva zájazdy do celého sveta. Špecializuje sa na dovolenky v Nemecku či Maldivách, a taktiež na firemnú klientelu.

Klientom ponúka individuálny prístup s možnosťou pobytov ušitých presne na mieru, a taktiež výlety pre menšie skupiny. Od vypuknutia koronavírusu prešla náročným obdobím. Počas neho musela zachraňovať svoju firmu a zároveň hľadať nové cestičky, ktoré jej pomôžu byť pri reštarte cestovného ruchu o krok pred konkurenciou. Turizmus sa v budúcnosti nepochybne zmení a Alena Hrehušová nám okrem iného prezradila aj to, v čom by mal byť iný pre klientov aj ľudí v cestovnom ruchu.

Pre ľudí z oblasti cestovného ruchu to nie je ľahká otázka, no ako sa vašej cestovnej kancelárii tento rok darilo? Zlákali ste na dovolenky aspoň nejakých klientov?

Začiatok roka bol veľmi hektický, keďže sa naša cestovná kancelária zúčastnila ako vystavovateľ na výstave cestovného ruchu Slovakiatour. Priznám sa, že prvý a druhý mesiac pandémie boli pre mňa príjemným spomalením a oddychom s myšlienkou, že koronavírus čoskoro pominie a od leta už bude cestovný ruch „frčať“ v plnom prúde! Po prvotnom šoku boli pre mňa nepríjemným prekvapením správy o zrušení najväčšej ľudovej veselice na svete - Oktoberfest v Mníchove. Vtedy mi naplno došlo, že tento rok to s cestovaním nebude ružové, musím sa nastaviť na úsporný režim a prežiť toto náročné obdobie.

Od marca sme nepredali a neuskutočnili ani jeden zájazd a máme nulový obrat a zisk. Netušíme, kedy sa situácia znormalizuje a stabilizuje. Je to skutočný boj o udržanie chodu cestovnej kancelárie a platenie všetkých nevyhnutných nákladov. Bolo to náročné na psychiku, keď človek, pre ktorého práca je vášňou a robí ju celým srdcom, zrazu zostane bez nej a akejkoľvek činnosti. Nemá umožnené pracovať, netuší, kedy to skončí a všetko sa dostane do normálnych koľají. Prešla som si rôznymi fázami a začala byť viac trpezlivá, tolerantná i pokorná. Taktiež som sa naučila improvizovať a hľadať nové možnosti. Dúfam, že opäť bude dobre a vráti sa kultúra cestovania.

V čom bol podľa vás najväčší problém? V obavách ľudí z toho, že by sa mohli infikovať alebo v nejasných pravidlách v jednotlivých štátoch?

Nepredali sme žiadny zájazd, no priznám sa, ani som sa o to príliš nepokúšala, bolo to skôr frustrujúce. Či už pre nás cestovkárov, alebo tiež klientov. Pri stále sa meniacich podmienkach vycestovania a semafore krajín, kde by sa dala stráviť pokojná a ničím nerušená a hlavne čoraz viac skloňované slovíčko „bezpečná“ dovolenka, nám dávali zabrať. Ľudia mali strach, či sa budú môcť slobodne a bez obmedzení vrátiť domov, alebo budú musieť zostať v karanténe a riešiť problémy v zamestnaní.

Vy sama ste absolvovali letnú dovolenku v Grécku. Ako by ste ju zhodnotili v súvislosti s aktuálnou situáciou ohľadom koronavírusu. Podarilo sa vám na základe vašich skúseností presvedčiť nových klientov na dovolenku?

Dopriala som si dovolenku pri mori na ostrove Rhodos, aby som aspoň trošku podporila kolegov, oddýchla si, nabrala síl, a taktiež ukázala, že cestovať je možné, aj keď človek nevie, čo ho po návrate domov čaká. Bol to pre mňa skutočný luxus, pretože leto bolo pre mňa vždy TOP sezónou, keď sme o dovolenke zväčša len snívali. Bývalo to najrušnejšie obdobie v roku.

Vláda odsúhlasila v októbri 100 miliónovú pomoc pre cestovný ruch. Dozvedeli ste sa už nejaké konkrétne informácie, ako by to malo prebiehať v prípade cestovných kancelárií?

Aj keď s cestovnými kanceláriami a agentúrami sa nepočítalo v rámci pomoci v prvom kole, v druhom kole už zahrnuli aj nás a momentálne sa riešia nastavenia mechanizmus vyplácania pomoci. Dúfame, že to bude čoskoro.

Mnohé cestovné kancelárie sa dostali tento rok na pokraj krachu. V čom vidíte najväčšie chyby zo strany vlády a organizácií cestovného ruchu?

Priznám sa, že okrem pár drobných som od začiatku marca nedostala žiadnu finančnú podporu od štátu. Ak by som nemala nejaký finančný vankúš, už dávno by som musela svoje podnikanie ukončiť a cestovnú kanceláriu, ktorá je pre mňa ako dieťa, po 20 rokoch zatvoriť. Boli to veľmi zdĺhavé rokovania a vysvetľovanie našej neľahkej situácie kompetentným ľuďom na ministerstvách, pod ktoré toto odvetvie spadá. Patríme medzi najviac postihnutý segment podnikania a náš prezident Asociácie cestových kancelárii a agentúr SACKA, sekretariát a prezídium, vynaložili obrovské - niekoľko mesačné úsilie, aby to napravili. Vyzerá to, že aktuálna situácia naberá na obrátkach, pochopili nás a mali by sme dostať odškodnenie zo strany štátu v najbližšom období. Dúfame, že to dokážeme ešte nejaký čas finančne utiahnuť. Určite nielen ja pozerám každý mesiac na výpis z účtu so zmenšujúcim sa zostatkom. Osobne si myslím, že ako prichádzali obmedzenia zo strany štátu, čo je samozrejme pochopiteľné, ruka v ruka sa malo riešiť odškodnenie a predísť bankrotom mnohých spoločností.

Čo by podľa vás cestovnému ruchu v najbližších mesiacoch najviac pomohlo?

Všetkých nás, ktorí pracujeme v cestovnom ruchu, čaká veľmi veľa práce a zmena myslenia, návykov a trpezlivosti. A bez finančnej pomoci, ale i zmeny legislatívy v oblasti podnikania v cestovnom ruchu či poisťovníctva vo všetkých krajinách na celom svete, to nebude možné. Bude to trvať mesiace a roky. Aktuálna prognóza znie, že potrvá zhruba 4 roky, kým sa cestovanie bude aspoň ako tak podobať tej forme, akú sme poznali pred pandémiou. Očakávame tiež vakcínu a vynájdenie lieku proti vírusu, aby sa ľudia prestali báť.

Ako ste na tom momentálne? Ponúkate dovolenky do vybraných regiónov v zelenej zóne? Zachránia cestovné kancelárie aspoň obľúbené adventné zájazdy?

Ako sa hovorí, človek sa dokáže prispôsobiť a operatívne riešiť problémy. Spomínala som, že pre mňa boli ukazovateľom vývoja v cestovnom ruchu Nemci. Najmä keď som vedela, že sa neuskutoční Oktoberfest a postupne sa v Nemecku začali rušiť aj vianočné trhy, čo je pre Nemcov jedna z nosných sezón, keďže je to ich dlhoročná tradícia. Psychicky som sa nastavila tak, že si nepomôžem a je potrebné to prežiť v zdraví, s pokorou a venovať sa tomu, na čo som pri plnom chode firmy nemala čas. Priznám sa, že mnohokrát som zanedbávala aj seba, keďže cestovný ruch je nevyspytateľný a neustále sa mení požiadavkami a nárokmi klientov i politickou situáciou vo svete, živelnými pohromami. Pre nás je v tomto rozsahu niečím novým a nepoznaným aj epidémia vírusu. Tá je v novodobej histórii po prvýkrát celosvetová, nielen lokálna. Pre cestovný ruch to bude mať veľký dopad - samozrejme ekonomický, ale rovnao čo sa týka bezpečnosti a nastavení nových pravidiel.

Využili ste tento čas na nové plány s vašou cestovkou? Plánujte prísť v budúcnosti s nejakými novinkami?

Plány sa menili podľa vývoja situácie. Zo začiatku to bolo zameranie sa na leto a predaj letných zájazdov. No keď semafor svietil vo väčšine dovolenkových destinácii na červeno, a žiaľ, aj naša vláda k tomu prispela masívnym masírovaním Slovákov, aby ostali dovolenkovať doma, začali sme
rozširovať našu ponuku aj o zájazdy a pobyty na Slovensku. I keď to takto robila každá cestovná kancelára i agentúra a konkurencia bola veľká, aj tak si väčšina ľudí zabezpečovala dovolenky na Slovensku priamo cez hotely a strediská cestovného ruchu, čo je samozrejme logické. Začiatkom leta sme mali veľké plány na jeseň a zimu, mali pripravené nesmierne zaujímavé zájazdy a pobytové balíčky pre jednotlivcov, ale aj skupiny, avšak koniec leta a začiatok novej vlny všetky naše plány zmarili. Teraz už vieme, že minimálne do jari sa nezačne cestovať vo väčšom.

Rozhodli sme sa využiť tento čas na vylepšenie webových stránok. Pripravovali sme nové zájazdy na budúci, ale aj ďalšie roky pre menšie skupinky, to bude novým trendom. Okrem krajín, ktoré sme ponúkali, máme jednu novinku. Destináciu, ktorú neponúka priamo žiadna slovenská cestovná kancelária, a to nádhernú a originálnu Jamajku. Veľmi sa z toho tešíme a dúfame, že z toho budú nadšení aj naši klienti. Začali sme spoluprácu s českou PR a marketingovou agentúrou, zameranou na propagáciu krajín v oblasti cestovného ruchu, črtá sa nám niečo konkrétne, veľkolepé. Ak sa nám to podarí, pre mňa to bude „dream job" a čaká nás reorganizácia i rozširovanie celej firmy. Vyzerá to tak, že v konečnom dôsledku tento náročný rok bol a aj je pre nás veľkou výzvou i školou v biznise.

Ako vidíte budúci rok z hľadiska turizmu? Začne sa to pomaly rozbiehať, vrátime sa do starých koľají?

Klienti vyčkávali, vyčkávajú a presúvali si dovolenku na budúci rok. Je nesmierne náročne a komplikované odškodňovať tých, ktorí patria do rizikovej skupiny a majú nárok na vrátenie plnej sumy za neuskutočnený zájazd. Ja osobne to vnímam ako nie príliš šťastné riešenie, lebo peniaze od klientov sú v obehu, teda v letenkách, v hotelových službách, museli sme zaplatiť všetky dane a odvody a cestovné kancelárie nedisponujú týmito financiami. Sme veľmi vďační klientom, ktorí chápu našu veľmi náročnú situáciu, ktorú sme nespôsobili my, ale vyššia moc. Vychádzajú nám v ústrety svojou trpezlivosťou a toleranciou. Týmto nám pomáhajú zvládnuť neľahkú situáciu, aby sme všetci boli spokojní a spoločne to prežili, mohli sa tešiť z práce a cestovania. Uvidíme, čo prinesie budúci rok, no pre spokojnosť klientov urobíme maximum.

V čom bude iné cestovanie po koronavíruse?

S veľkým napätím očakávame vakcínu a neskôr liek proti vírusu, aby sa ľudia prestali báť, nabrali odvahu a začali postupne cestovať a roztáčať celú mašinériu cestovného ruchu. Všetci sa budeme musieť naučiť žiť s vírusom, štandardom pri cestovaní budú zrejme ochranné rúška, dezinfekcia, stanovené rozostupy a pri kongresovej turistike rýchlotesty. Bude to svet a cestovanie pred koronavírusom a po koronavíruse, tak ako to bolo v roku 2001 pred pádom a po páde Dvojičiek. Vtedy sa svet tiež zmenil.

V čom z toho budú plynúť výhody pre turistov, a naopak, v čom pre zástupcov cestovného ruchu?

Dúfam, že sa vráti kultúra cestovania, ktorú som poznala na začiatku svojho podnikania pred dvadsiatimi rokmi a vymizne masový turizmus, ktorý s cestovaním a spoznávaním krajín nemal nič spoločné. Bol to len zhon, chaos a neskutočný konzum za poddimenzované ceny služieb. Kvantita prevládala nad kvalitou. V budúcnosti sa bude dbať na väčšiu bezpečnosť, individuálny prístup, poriadok a obohacovanie tela i ducha spojeného s cestovaním, kde budú spokojné obe strany - či turisti, alebo subjekty v cestovnom ruchu, pretože si to budú vychutnávať. O tom cestovanie je. O uspokojovaní všetkých zmyslov a nabíjaní sa energiou.

Na to je potrebný dostatočný čas, nie iba zachytené momenty na množstvách fotografií z miest, kde turisti ani nevedeli, že boli. Je to o tom, aby dané momenty zostali v srdciach a v pamäti turistov ... no pochopiteľne i podnikateľov v cestovnom ruchu.

 

Zdroj foto: archív Alena Hrehušová