Emília Harmathová: Módne trendy udáva už viac ako tri desaťročia

Emília Harmathová: Módne trendy udáva už viac ako tri desaťročia

24.11.2020 | Emília Harmathová | Naďa Trenčanská

Porevolučné obdobie so sebou prinieslo veľké množstvo podnikateľských príležitostí. Mnoho Slovákov sa nebálo opustiť svoju komfortnú zónu a vydať sa na cestu podnikania. Jednou z odvážnych Sloveniek je i pani Emília Harmathová. Tá sa už tri desaťročia pohybuje vo vodách slovenského módneho biznisu.

Opýtali sme sa jej na začiatky pôsobenia v módnom biznise, aký má názor na vývoj módy na Slovensku i vo svete, ale tiež na jej celkový pohľad na podnikanie v danom odvetví.

Prvé kroky k podnikaniu

K móde na Slovensku sa môžem vyjadriť, odkedy som sa jej začala profesionálne venovať, t.j. za posledné tri desaťročia. Zaradila som sa medzi slovenských tvorcov malosériových modelov pod zamaskovanou vlastnou značkou Donna Rosi, ktorá budila skôr dojem dovozcu, než domáceho výrobcu. Žiaľ, pred revolúciou to bolo nastavené tak, že nešlo veľmi o módu, ale o akúsi uniformitu. Fashion - ako tomu dnes hovoríme, sa riešila doma na koberci, trendy boli tak trochu tabu. Malo to ďaleko od nonšalantnej módy Francúzok a Talianok. Veľa žien sa začalo učiť šiť a pliesť, aby pre seba a svojich blízkych vytvorili niečo vlastné a úplne odlišné od toho, čo sa dalo kúpiť v obchodoch. Najdostupnejšou inšpiráciu sa pre mnohé stala Burda s rozmanitými nápadmi a strihmi.

Keď som si začala tvoriť vlastnú značku, pochopila som, že ak má byť úspešná, musí jej názov znieť  aspoň  trošku  zahranične.  Donna – zaváňalo Talianskom, mekkou módy a Rosi je len útržok môjho rodného mena Orosi, ktoré má taliansky pôvod.  A tak som moje prvé logo Donna Rosi zavesila na vešiačik a bez skúsenosti vstúpila do jamy levovej.

Keď bola značka zaregistrovaná, butik Donna Rosi otvorený a v ponuke sa objavili prvé modely, moje počiatočné úvahy sa potvrdili. Zastavovali sa prví kupujúci, ale aj zvedavci.  Všetci milo prekvapení, že v malom útulnom obchodíku módne kúsky odevov (presvedčení, že pochádzajú z Talianska) ponúka samotná majiteľka.  

Bola som asi jednou z prvých podnikateliek na Slovensku, ktorej príbeh sa v roku 1989 naštartoval odvysielaním v  TV RTL. Videli ho vtedy  ľudia u nás, v Rakúsku, dokonca aj v Rusku. Na obrazovke ma predstavili ako prvú lastovičku - podnikateľku, ktorá nabrala odvahu počas Gorbačovskej  perestrojky, učiteľku - špeciálnu pedagogičku, ktorá sa pripravuje vo vlastných vynovených priestoroch na podnikanie.

V začiatkoch sa pred obchodíkom vytvárali rady zákazníčok, ktoré chceli mať istotu, že sa im ujdú novinky, ktoré prinesiem. Tie, ktoré ešte nemali doma dreváčiky, predsa neboli „in“. :-) Spisovala som si objednávky, aby boli postupne všetky uspokojené.  Výroba drevákov však bola náročná a vypredali sa takmer okamžite. Rozhodla som sa preto ponuku rozšíriť o dámske odevy a doplnky. Tovaru na našom trhu bol nedostatok a systém objednávania zdĺhavý. Objednávať sa muselo aj polroka vopred, a aj to len na výstavách. Celý tento systém fungovania ma natoľko poburoval, až som sa s vervou pustila do práce. Začala som robiť všetko preto, aby som k našim zákazníčkam dostala módu aktuálnu, kráčajúcu ruka v ruke s prestížnymi  svetovými dizajnérskymi značkami. Bola to pre mňa obrovská výzva. O podnikaní som však nič nevedela a musela si položiť viacero otázok. Jednou z nich bola stránka ekonomická, druhou tá osobná. V tom čase som totiž čerstvo ovdovela a zostala sama s dvoma nezaopatrenými, i keď veľmi samostatnými deťmi. Tie mi vo svojom voľnom čase pomáhali, rovnako ako moja mama - obrovská opora. A práve tu sa začali budovať základy našej rodinnej firmy.

Postupne, ako sa dievčatá povydávali, pripojili sa aj zaťovia. Dnes už smelo môžeme hovoriť o tradičnej rodinnej firme, ktorá si s pracovným tímom, ale i s mnohými zákazníčkami, postupne vybudovala fungujúce, až familiárne vzťahy.

Módne trendy v minulosti

Počiatok tvorby našej značky sa odohrával  v období  štýlu, ostré hrany, vypchaté ramená. Saká boli skôr oversize, poznačené prevažne čiernym  lookom, doplneným bielymi doplnkami. Snažila som sa do butiku dodávať farebnejšie modely a hľadala inšpiráciu na zahraničných výstavach. Pravidelne som sa zúčastňovala PremiérVision a Pret - a -Porter (pripravený k noseniu). Nasávala som skúsenosti, inšpirovala sa špičkovými svetovými značkami a prenášala to do svojej tvorby. Stavila som na nositeľný nadčasový štýl, každú sezónu obohatený o najnovšie trendy, inšpirované svetovými návrhármi. Pri tvorbe vlastnej značky som prihliadala na naše pomery, pretože nie všetko, čo bolo trendy vo svete sa muselo uplatniť aj u nás.

Po  revolúcii si ľudia chceli vynahradiť všetko, čo im chýbalo v minulosti. Veselé, farebné kúsky vytláčali tmavé a jednofarebné modely. Presnejšie povedané, oblečenie dostávalo nové farebné škály a začali sa radikálne meniť strihy. Saká boli viac priliehavé, do popredia sa dostávali puzdrové šaty zvýrazňujúce ženskosť, nohavice sa zužovali, prevládali tie so zvýšeným pásom, silueta sa zjemňovala a prichádzalo množstvo nádherných, ženských prvkov. K elegantno - športovému štýlu pribudol do našej tvorby biznis štýl, pretože som sa od začiatku zameriavala na ženu pracujúcu, skôr v zrelšom veku. Oblečenia bolo odrazu viac, preto sme začali uvažovať, ako sa presadiť v narastajúcej konkurencii. Ísť s módou je jedna vec, no udržať stopercentnú kvalitu, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani Luis Vuitton, je najväčšia záruka udržateľnosti. Bez inovatívnej technológie sa to ani nedá. Vďaka podpore z eurofondov sa to zadarilo aj nám. Stali sme sa konkurencie-schopnou firmou, ktorá bez prestávky funguje dodnes.

Čo bude ďalej?

Nebyť roku 2020, ani by sme nevedeli, čo sú to veľké a neprekonateľné problémy. Mali sme zabehnutý systém, chuť do práce, stálu klientelu a partneri sa na nás vždy mohli spoľahnúť. Ako sa hovorí, keď nepršalo, aspoň kvapkalo a po daždi vyšlo slnko. Tak sme sa prepracovali k tridsiatemu výročiu od založenia firmy. No osláviť naše narodeniny podľa plánu s veľkými, spoločenskými modelmi v štýle Hautecuture (prevažne ručne šité, zdobené šperkami) sme už v čase pandémie nestihli. Nateraz ani neviem povedať, či sa toho ešte dočkáme. Všetko záleží od toho, ako dlho kríza, vyvolaná pandémiou COVID-19, bude trvať. Či nám naše klientky zostanú verné a opäť sa k nám vrátia. Pandémia ich prinútila pracovať z domu. Nosia to, čo majú doma v skriniach a ak aj v súčasnosti nakupujú, siahajú logicky po pohodlnom oblečení. Už ich nikto nechváli, necítia ani príliš potrebu ukazovať sa v novom, inom šate. Veď nie je komu.

Sladká sloboda podnikania sa pomaly vytráca. Prišla prvá vlna pandémie, za ňou druhá a zrejme príde aj tretia. Nastupuje firemná depresia.  Kvôli tejto situácii sa aj najznámejší módni návrhári musia uspokojiť s nižšími cenami, za ktoré predávajú svoje oblečenie. Kamenné obchodíky v štýle Pret - a - Porter sú na ústupe. Väčšina z nich je zatvorená, prípadne ľudia tam zo strachu nechodia. Nepomáhajú žiadne lákadlá, hrozí im totálny zánik. Musíme však veriť, že aj toto raz pominie.

 

Emília Harmathová o aktuálnych módnych trendoch:

Každé ročné obdobie prináša novú kolekciu, s ktorou návrhári prichádzajú o polroka skôr. Takže už v lete vidíme, čo sa bude nosiť v zime a naopak.

Tohtoročná jeseň - zima 2020/21 sa nesie v pokojných, teplých a nostalgických odtieňoch. Typickou farbou jesene je hnedá a všetky jej odtiene. V móde sú IN teplé, hnedé tóny. Nahá hnedá sa hodí k tehlovým, škoricovým a ružovým farbám. Teplá hnedá sa dobre kombinuje, perfektne vyzerá v spojení so žltou, béžovou či bordovou. Camel farbu možno kombinovať aj so zelenými odtieňmi.

Tejto sezóne kraľuje aj červená, ktorá sa dlhodobo považuje za najsexi farbu. Dodáva žene sexepíl, sebavedomie, je vhodná do spoločnosti i na denné nosenie. V kombinácii s hnedým odtieňom pôsobí ideálna pre túto jeseň.

Len málokto si spomenie, čo sa nosilo pred rokom alebo dvoma, nie ešte na to, aké trendy boli pred sedemdesiatimi alebo sto rokmi.  Oblečenie, ktoré sa v minulosti nosilo, sa ale opäť vracia a je súčasťou dnešnej módy. Mnohí svetoví návrhári čerpajú inšpiráciu v minulosti. Pravidelne z nej niečo prevezmú a my len jednoducho konštatujeme, veď toto tu už bolo, to nosila moja mama. 😊

Najväčšie módne domy sa dva roky vopred dohodnú na dominantnej farbe roka. Určia tak nový štýl nastávajúcej sezóny. Súčasná móda je len recykláciou toho, čo sa už nosilo. Ak niekto vytiahne pekný a zachovalý starší kúsok, nosený napríklad v 70. rokoch, ani nezbadáme rozdiel. Aktuálne je móda úplne voľná a každý si môže vyskladať outfit, aký sa mu páči. I keď je oblečenia toľko, že si môžeme každý deň kúpiť niečo nové, niektoré veci sa nemenia.

Preto  každá známejšia značka  dvakrát do roka predstavuje novú kolekciu. Aj značka Donna Rosi predstavila tú svoju: kolekciu jeseň – zima.

Kvôli obmedzeniam si ju pozrite aspoň online na stránke www. donnarosi.sk.